Wat staat er op het (media) menu? Hoe het Voedingscentrum, het Jeugdjournaal en een vlogger de perceptievan gezonde voeding en voedingskeuze van kinderen beïnvloeden

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2017-06-22
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De enorme hoeveelheid informatie in de media over gezonde voeding brengt het risico met zich mee dat kinderen niet meer weten wat gezond is of obsessief met eten bezig gaan. Een experiment is uitgevoerd onder 194 kinderen (van 9 tot en met 13 jaar oud) om het effect te onderzoeken van een mediabron die vertelt over voeding op hoe gezond en lekker kinderen producten vinden en welke voedingskeuze ze vervolgens maken. Kinderen vonden sinaasappelsap 20 procent ongezonder als ze een tekst hadden gelezen waarin het Voedingscentrum, het Jeugdjournaal of een vlogger vertelde dat sinaasappelsap ongezond is. Opvallend genoeg werden kinderen door alle drie de mediabronnen even sterk beïnvloed en vonden ze deze ook even geloofwaardig. Ze werden echter niet beïnvloed in hun daadwerkelijke voedingskeuze. De leeftijd, het geslacht en het zelfvertrouwen van het kind zijn meegenomen in het onderzoek, maar bleken geen effect te hebben op de mediabeïnvloeding. Bewustwording over de impact van mediabronnen is nodig om kinderen te beschermen tegen onjuiste informatie. Daarnaast hebben ouders/verzorgers en scholen een belangrijke taak om kinderen mediawijsheid bij te brengen en zo de invloed van media die iets zeggen over voeding op kinderen te reguleren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen