Het effect van metaforen en fear appeals in gezondheidsboodschappen op de attitude en intentie ten aanzien van zonbescherming

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Huidkanker is één van de snelst groeiende voorkombare kankersoorten in Nederland. Gezondheidscommunicatie speelt een belangrijke rol in het bevorderen van zonbescherming. Hierbij worden vaak verschillende communicatiestrategieën ingezet, zoals metafoorgebruik en fear appeals. Aangezien uit eerder onderzoek is gebleken dat metaforen emoties kunnen oproepen, wordt in dit onderzoek de theorie van metaforen gekoppeld aan de theorie over fear appeals. Hierbij is onderzocht in hoeverre beide instrumenten van invloed zijn op de attitude en intentie van mensen ten aanzien van het insmeren tegen de zon. Inzicht hierin zou kunnen bijdragen aan het verbeteren van de overtuigingskracht van gezondheidsboodschappen. Om die reden is een experiment uitgevoerd, waarbij vier gezondheidsberichten werden gemanipuleerd op metafoorgebruik en fear appeal. Beide instrumenten, evenals de combinatie hiervan, bleken echter geen effect te hebben op de attitude en intentie ten aanzien van het insmeren tegen de zon. Verder onderzoek naar de effectiviteit van deze strategieën blijft daarentegen noodzakelijk.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren