De zelfrijdende auto boekt innovatieve vooruitgang maar blijft stilstaan in de media
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2018-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Voorgaande framing studies laten vooral een momentopname zien van de beeldvorming in de
media. Er is echter weinig bekend over hoe de publieke beeldvorming over een specifiek
onderwerp in mediaberichten in de loop der tijd verandert of stabiel blijft. Door dit inzichtelijk
te maken, kunnen wij beter de rol van de media in de beeldvorming van onderwerpen
begrijpen.
In dit onderzoek is door middel van een corpusanalyse onderzocht of er een verschil zit
in het framen van de berichtgeving over zelfrijdende auto’s in kwaliteitskranten en vakbladen
en of er een verandering optreedt tussen artikelen uit 2014 en 2017/2018. Om het onderzoek in
te kaderen is er gekozen om een onderdeel van framing te onderzoeken, namelijk narrativiteit
en perspectief. Door middel van convenience sampling zijn er in totaliteit 48 artikelen
verzameld voor het corpus. Daarbij is het narratief op documentniveau gecodeerd en het
perspectief per zin op het niveau van persoonsvormen. Om het narratief in een artikel vast te
stellen is er gebruik gemaakt van literaire verteltechnieken. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe
bepaalde woordkeuzes de beeldvorming in mediaberichten beïnvloeden en daarmee wellicht
ook de opinie van de lezer kunnen beïnvloeden.
Uit de resultaten blijkt dat zowel in kwaliteitskranten als in vakbladen geen verband
bestaat tussen het narratief en perspectief. Dit geldt ook voor de berichtgeving in 2014 en
2017/2018. Er bestaat wel een verschil tussen het ingenomen perspectief en beide jaartallen.
Zo wordt er in 2017/2018 relatief vaker geschreven vanuit de auto- en techindustrie dan vanuit
de zelfrijdende auto en gold voor 2014 dat er relatief vaker vanuit de zelfrijdende auto werd
geschreven dan vanuit de auto- en techindustrie.
Tenslotte blijkt uit dit onderzoek dat de beeldvorming rondom de zelfrijdende auto niet
is veranderd in de afgelopen vier jaar. Het frame blijkt in deze een statistisch fenomeen te zijn
ondanks de vele aandacht voor deze innovatie.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren