In hoeverre beïnvloedt de mate van verbale verankering van onbekende logo’s de attitude ten opzichte van het logo, de achterliggende organisatie en de fit met de kernwaarden bij Nederlandse consumenten?

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-07-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Als kernwaarden de basis horen te zijn bij de ontwikkeling van een logo, dan zouden logo’s de kernwaarden van een organisatie over moeten brengen en een toename in waardering van de organisatie creëren. Door het gebruik van onbekende logo’s kan het effect van verbale verankering op het logo objectief gemeten worden. Daaropvolgend zou op basis van de bevindingen van Phillips (2000) en Bergkvist et al. (2012) de verbale verankering, in de vorm van een slogan, de relatie tussen het logo en de kernwaarden duidelijker over moeten brengen dan wanneer er enkel een logo wordt gebruikt. Uit het onderzoek blijkt dat gebruik van slogans geen significant effect heeft op de attitude van de proefpersonen ten opzichte van de bancaire logo’s, achterliggende financiële banken of fit met bijbehorende kernwaarden. Bij één van de logo’s werd de versie waarbij enkel gebruik gemaakt wordt van het logo significant beter beoordeeld dan de versie met de combinatie van bedrijfsnaam en slogan.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren