Expertevidentie en metaforen in overtuigende teksten over de studieschuld van studenten.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Tegenwoordig lenen studenten die beginnen aan hun studie volgens het nieuwe leenstelsel. Deze studenten hebben steeds vaker een studieschuld en deze is bovendien hoger. Aangezien een studieschuld hun latere leven kan beïnvloeden is het van belang dat studenten alleen dat lenen wat nodig is om uiteindelijk een zo laag mogelijke studieschuld te hebben. Uit eerder onderzoek is gebleken dat zowel metaforen als expertevidentie de overtuigingskracht van een tekst kunnen vergroten. In de huidige studie is het effect van twee types metaforen (een metafoor en een simile) en het gebruik van expertevidentie op de overtuigingskracht onderzocht in de context van een persuasieve tekst over de studieschuld van studenten. Tevens is er een mogelijk interactie-effect tussen het type metafoor en het gebruik van expertevidentie onderzocht. In dit onderzoek was er sprake van een 2x2 tussenproefpersoonontwerp waarbij iedere proefpersoon werd blootgesteld aan een tekst waarin de studieschuld aan de hand van een metafoor/simile werd omschreven en waar er wel/geen sprake was van expertevidentie. Om het effect op de overtuigingkracht van de tekst te onderzoeken, werd de attitude van studenten tegenover hun studieschuld en hun gedragsintentie om alleen dat te lenen wat nodig is gemeten. Uit de resultaten bleek dat zowel het type metafoor als het gebruik van expertevidentie geen invloed hadden op de overtuigingskracht van de tekst. Verder lieten de resultaten geen interactie-effect zien, wat suggereert dat het type metafoor en het gebruik van expertevidentie elkaar niet beïnvloeden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren