Het effect van een regionaal accent in radioreclames voor producten en diensten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-06-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Vreemde en regionale accenten komen steeds vaker voor in zowel product- als dienstreclames. Het huidige onderzoek richt zich op het effect van een regionaal accent in radioreclames. Er is hierbij gekozen het effect van het Brabantse accent te onderzoeken in zowel product- als dienstreclames op vijf hoofdvariabelen: attitude ten opzichte van het product of de dienst, attitude ten opzichte van de reclame, evaluatie van de spreker met betrekking tot competentie, evaluatie van de spreker met betrekking tot warmte en koopintentie. Voor de realisatie van dit onderzoek is gebruik gemaakt van een experiment, waarin 185 proefpersonen van minimaal 18 jaar met als moedertaal Nederlands luisterden naar één reclame in dan wel het ABN, dan wel het Brabants. Hierbij werd nog een onderscheid gemaakt tussen een productreclame over een Bossche bol en een dienstreclame over een stadstour doos ’s-Hertogenbosch. Er bleek geen significant verband te bestaan tussen de attitude ten opzichte van het product of de dienst, de attitude ten opzichte van de reclame, de evaluatie van de spreker en de koopintentie en het accent, gesproken in de reclame. Wel bleek er een significant verband te bestaan tussen de attitude ten opzichte van het product of de dienst, de attitude ten opzichte van de reclame, de competentie van de spreker en de koopintentie en de categorie van de reclame (product of dienst). Het gebruik van het Brabantse accent zorgde zodoende niet voor een veranderde mening over de reclame, het product of de dienst of de evaluatie van de spreker, terwijl de productreclames significant hoger werden beoordeeld dan de dienstreclames, waarbij er geen verschil gevonden werd tussen de reclames in het Brabants en de reclames in het ABN. Voor vervolgonderzoek is aan te raden gebruik te maken van een spreker, bij wie het Brabantse accent minder te horen is in de ABN versies van de reclame. Dit zou tot andere resultaten kunnen leiden. Ook is een aanvulling voor vervolgonderzoek het onderzoeken van verschillende producten of diensten en het onderzoeken van verschillende regionale accenten naast het Brabants.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren