De invloed van non-verbale dominantie op het Twittersentiment tijdens televisiedebatten

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-05-16
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Televisiedebatten zijn voor politici een manier om zwevende kiezers voor zich te winnen. Het is dus van belang te weten wat de kijker van het debat vindt. Een manier om dit te achterhalen is het onderzoeken van Twitterberichten die tijdens het debat worden verstuurd. In dit onderzoek is er specifiek gekeken naar de relatie tussen het sentiment op Twitter en de nonverbale dominantie in het debat. Het doel hierbij is om kennis te verwerven over de manier waarop televisiegebruikers reageren op televisiedebatten. Volgens de emotional contagion theorie (Schoenewolf, 1990) doen televisiegebruikers dit door de emoties die te zien zijn te kopiƫren. De verwachting die hieruit voortkomt is dat naarmate er meer non-verbale dominantie te zien is in het debat er meer negatieve Twitterberichten worden verstuurd. Ook wordt er verwacht dat dit effect sterker is bij mannen. Mannen worden namelijk eerder geassocieerd met dominantie. Om de dominante gedragingen in televisiedebatten te achterhalen is er een inhoudsanalyse uitgevoerd bij een tweetal debatten, uitgezonden ten tijde van de Nederlandse verkiezingscampagne van 2012. De data van de inhoudsanalyse is vervolgens vergeleken met een steekproef van Twitterberichten die tijdens het debat zijn verstuurd. De verwachting bleek niet voor alle onderzochte dominante gedragingen uit te komen. Alleen als een politicus minachtend glimlachte of sprak met stemverheffing bleek er sprake te zijn van een significante stijging van de mate van negativiteit op Twitter.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen