Vloggers: de marketingprofessionals van de toekomst?

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2018-06-29

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Tot dusverre is er weinig onderzoek gedaan naar vloggers en welke invloed vlogs hebben op consumenten. Op basis van de positieve gevonden effecten van celebrity endorsement in eerdere studies en het vertrouwen van consumenten in reclame-uitingen op sociale mediakanalen werd verwacht dat vloggers mogelijk ook een positief effect hebben op attitudes en koopintenties van consumenten. Om dit te onderzoeken is een 2 x 2 experiment uitgevoerd. Er is daarbij onderzocht of de bekendheid van de vlogger en de communicatiestijl invloed hebben op de effectiviteit van de vlog. Uit het onderzoek bleek dat een bekende vlogger bij consumenten zorgt voor een hogere attitude ten opzichte van het product dat de vlogger bespreekt dan een onbekende vlogger. De communicatiestijl van de vlogger had geen invloed op de attitudes en koopintentie van consumenten. Het is tevens gebleken dat er geen relatie bestaat tussen de bekendheid van vloggers en de communicatiestijl die vloggers hanteren.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren