´Ik of wij: wat denk jij?´

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2017-01-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Uit eerder onderzoek bleek dat narratieven op meerdere gebieden van communicatie persuasieve effecten hebben. In dit onderzoek is getest in hoeverre de perspectiefkenmerken en het type crisis in narratieve crisis effect hebben op de mate van identificatie, mate van transportatie en op de attitude ten opzichte van het bedrijf en het personage. In een experiment (n=162) kregen proefpersonen een tekst te lezen bestaande uit een achtergrondtekst en een narratief, geschreven door de CEO van het bedrijf in crisis. Uit de resultaten bleek dat de ik-vorm als perspectiefkenmerk leidde tot een hogere mate van identificatie. De hogere mate van identificatie leidde vervolgens tot een positievere attitude, bestaande uit de aantrekkelijkheid, deskundigheid en betrouwbaarheid, ten opzichte van het bedrijf en de CEO,. Daarnaast bleek het type crisis direct effect te hebben op de attitude ten opzichte van het bedrijf en de CEO. In het geval dat er geen sprake was van opzet bleken de attitudes positiever te zijn dan wanneer er wel opzet in het spel was.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren