´Ik of wij: wat denk jij?´

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2017-01-27

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Uit eerder onderzoek bleek dat narratieven op meerdere gebieden van communicatie persuasieve effecten hebben. In dit onderzoek is getest in hoeverre de perspectiefkenmerken en het type crisis in narratieve crisis effect hebben op de mate van identificatie, mate van transportatie en op de attitude ten opzichte van het bedrijf en het personage. In een experiment (n=162) kregen proefpersonen een tekst te lezen bestaande uit een achtergrondtekst en een narratief, geschreven door de CEO van het bedrijf in crisis. Uit de resultaten bleek dat de ik-vorm als perspectiefkenmerk leidde tot een hogere mate van identificatie. De hogere mate van identificatie leidde vervolgens tot een positievere attitude, bestaande uit de aantrekkelijkheid, deskundigheid en betrouwbaarheid, ten opzichte van het bedrijf en de CEO,. Daarnaast bleek het type crisis direct effect te hebben op de attitude ten opzichte van het bedrijf en de CEO. In het geval dat er geen sprake was van opzet bleken de attitudes positiever te zijn dan wanneer er wel opzet in het spel was.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren