Be smart and show your ID-card! De effectiviteit van weerstand verlagende en motivatie verhogende gedragstechnieken op het stimuleren van identificatie onder 17-jarigen
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2020-07-03
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Zo’n 15% van de 18-jarigen klanten van SNS komt zich niet identificeren voor hun 18e
verjaardag, terwijl dit wettelijk verplicht is om toegang tot de bankrekening te behouden. Het
doel van dit onderzoek was daarom om dit te stimuleren. Middels een vooronderzoek waar
SNS klanten van 18 jaar een enquête invulde werd getracht inzicht te krijgen in de factoren
die een rol spelen. De correlaties gaven inzicht in hoe de factoren samenhangen. Ook heeft het
vooronderzoek geleid tot een herziene versie van het procesmodel waaruit twee routes bleken:
een weerstand verlagende en motivatie verhogende route. Dit heeft geleid tot de volgende
onderzoeksvraag: Werkt het verlagen van de weerstand tegenover het verzoek van SNS óf het
verhogen van de motivatie om zich te komen identificeren beter om jongeren te stimuleren
zich te komen identificeren bij een SNS-Winkel? In het hoofdonderzoek is onderzocht of een
weerstand verlagende, motivatie verhogende of combinatie e-mailversie beter werkt
tegenover een controleversie. De intentie om een afspraak te maken voor identificatie werd
middels een link in de e-mail gemeten. Uit de resultaten bleek dat vanuit de weerstand
verlagende e-mailversie significant vaker werd doorgeklikt op de link dan in de controle
conditie. Voor de motivatie verhogende en combinatie e-mail is dit effect niet gevonden,
mogelijk omdat andere motiverende gedragstechnieken beter hadden kunnen werken of de
technieken anders geoperationaliseerd hadden moeten worden. Dit onderzoek heeft inzicht
gegeven in hoe communicatie naar jongeren effectiever gemaakt kan worden en via welke
benadering jongeren het beste tot actie kunnen worden aangezet.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen