Be smart and show your ID-card! De effectiviteit van weerstand verlagende en motivatie verhogende gedragstechnieken op het stimuleren van identificatie onder 17-jarigen

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2020-07-03

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Zo’n 15% van de 18-jarigen klanten van SNS komt zich niet identificeren voor hun 18e verjaardag, terwijl dit wettelijk verplicht is om toegang tot de bankrekening te behouden. Het doel van dit onderzoek was daarom om dit te stimuleren. Middels een vooronderzoek waar SNS klanten van 18 jaar een enquête invulde werd getracht inzicht te krijgen in de factoren die een rol spelen. De correlaties gaven inzicht in hoe de factoren samenhangen. Ook heeft het vooronderzoek geleid tot een herziene versie van het procesmodel waaruit twee routes bleken: een weerstand verlagende en motivatie verhogende route. Dit heeft geleid tot de volgende onderzoeksvraag: Werkt het verlagen van de weerstand tegenover het verzoek van SNS óf het verhogen van de motivatie om zich te komen identificeren beter om jongeren te stimuleren zich te komen identificeren bij een SNS-Winkel? In het hoofdonderzoek is onderzocht of een weerstand verlagende, motivatie verhogende of combinatie e-mailversie beter werkt tegenover een controleversie. De intentie om een afspraak te maken voor identificatie werd middels een link in de e-mail gemeten. Uit de resultaten bleek dat vanuit de weerstand verlagende e-mailversie significant vaker werd doorgeklikt op de link dan in de controle conditie. Voor de motivatie verhogende en combinatie e-mail is dit effect niet gevonden, mogelijk omdat andere motiverende gedragstechnieken beter hadden kunnen werken of de technieken anders geoperationaliseerd hadden moeten worden. Dit onderzoek heeft inzicht gegeven in hoe communicatie naar jongeren effectiever gemaakt kan worden en via welke benadering jongeren het beste tot actie kunnen worden aangezet.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Programme