Leren van fouten in de zorg Een interventie die inspeelt op kennis en zelf-overtuiging om het melden van bijna-incidenten te stimuleren.

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2020-07-24

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Naar schatting wordt 50 tot 90% van de (bijna)incidenten in de zorg niet gemeld. Een groot aantal (bijna)incidenten blijft dus onder de radar, waardoor het ontwerpen van concrete verbeterplannen niet mogelijk is. Dit onderzoek keek naar de psychologische determinanten en de bijbehorende barrières die ten grondslag liggen aan het uitblijven van (bijna)incident meldingen. Door middel van tien interviews met medewerkers van de Sint Maartenskliniek en de literatuur kwamen attitude en waargenomen gedragscontrole naar boven als belangrijke determinanten binnen de theorie van gepland gedrag. Vervolgens is op basis van deze factoren een interventie ontworpen. Door het in gang gaan van de corona maatregelen begin maart 2020 was het niet langer mogelijk om een interventie in de kliniek uit te voeren, daarom is er gekozen voor een online interventie opzet. Deze interventie bestond uit een informatiesessie, die inspeelt op kennis en zelfovertuiging om de intentie om (bijna)incidenten te melden te stimuleren. De interventie is getest onder zorgmedewerkers die directe patiëntenzorg bieden in een Nederlandse zorginstelling. De resultaten laten geen toename zien in de intentie om bijna-incidenten te melden. Wel is er een significant verschil in de interpretatie van gemaakte bijna-incident meldingen in het verleden. De interventie is dus niet succesvol gebleken in het vergroten van de intentie om bijna-incidenten te melden. Uit aanvullend onderzoek blijkt dat de waargenomen gedragscontrole de grootste invloed uitoefent op de intentie om te melden. Concluderend biedt dit onderzoek aanknopingspunten voor zorginstellingen op welke manier het meldgedrag gestimuleerd kan worden.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Programme