Leren van fouten in de zorg Een interventie die inspeelt op kennis en zelf-overtuiging om het melden van bijna-incidenten te stimuleren.
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2020-07-24
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Naar schatting wordt 50 tot 90% van de (bijna)incidenten in de zorg niet gemeld. Een groot
aantal (bijna)incidenten blijft dus onder de radar, waardoor het ontwerpen van concrete
verbeterplannen niet mogelijk is. Dit onderzoek keek naar de psychologische determinanten
en de bijbehorende barrières die ten grondslag liggen aan het uitblijven van (bijna)incident
meldingen. Door middel van tien interviews met medewerkers van de Sint Maartenskliniek en
de literatuur kwamen attitude en waargenomen gedragscontrole naar boven als belangrijke
determinanten binnen de theorie van gepland gedrag. Vervolgens is op basis van deze
factoren een interventie ontworpen. Door het in gang gaan van de corona maatregelen begin
maart 2020 was het niet langer mogelijk om een interventie in de kliniek uit te voeren, daarom
is er gekozen voor een online interventie opzet. Deze interventie bestond uit een
informatiesessie, die inspeelt op kennis en zelfovertuiging om de intentie om
(bijna)incidenten te melden te stimuleren. De interventie is getest onder zorgmedewerkers die
directe patiëntenzorg bieden in een Nederlandse zorginstelling. De resultaten laten geen
toename zien in de intentie om bijna-incidenten te melden. Wel is er een significant verschil
in de interpretatie van gemaakte bijna-incident meldingen in het verleden. De interventie is
dus niet succesvol gebleken in het vergroten van de intentie om bijna-incidenten te melden.
Uit aanvullend onderzoek blijkt dat de waargenomen gedragscontrole de grootste invloed
uitoefent op de intentie om te melden. Concluderend biedt dit onderzoek aanknopingspunten
voor zorginstellingen op welke manier het meldgedrag gestimuleerd kan worden.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen