Staat de Ouder Buiten Spel? Prompts, Gain Framing en Identificatie om Ouderbetrokkenheid en Meedoen Tijdens het Buitenspelen van Jonge Kinderen te Verhogen.
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2020-07-17
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Kinderen spelen steeds minder buiten. Buitenspelen is echter de belangrijkste
vorm voor lichamelijke beweging en daarmee essentieel voor de ontwikkeling
en gezondheid van kinderen. Om die reden is er in Arnhem het project ‘Bewegen
in de Buitenruimte’ gestart. Fysieke beweegaanleidingen moeten ouders met
jonge kinderen uitnodigen om te bewegen. Kinderen van 1,5 t/m 4 jaar zijn
daarbij volledig afhankelijk van hun ouders. In deze thesis is daarom gekeken
naar een gedragsinterventie om de ouderbetrokkenheid en het meedoen van
ouders binnen het project te verhogen. Allereest is onderzocht welke processen
voorafgaan aan ouderbetrokkenheid en het meedoen van ouders. Op basis van
deze resultaten is een interventie ontwikkeld, bestaande uit prompts, een flyer en
een spel. Vervolgens is 3 weken lang geobserveerd of ouders betrokken waren
en meededen wanneer ouder en kind samen over de beweegaanleidingen liepen.
Alleen de prompt bleek effectief in het verhogen van de frequentie en mate van
het gebruik van de markeringen door ouder en kind samen. Het gebruik van
prompts in markeringen vormt daarmee een relatief eenvoudige, goedkope en
makkelijke wijze om ouder en kind samen te stimuleren dichtbij huis te bewegen.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen