Staat de Ouder Buiten Spel? Prompts, Gain Framing en Identificatie om Ouderbetrokkenheid en Meedoen Tijdens het Buitenspelen van Jonge Kinderen te Verhogen.

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2020-07-17

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Kinderen spelen steeds minder buiten. Buitenspelen is echter de belangrijkste vorm voor lichamelijke beweging en daarmee essentieel voor de ontwikkeling en gezondheid van kinderen. Om die reden is er in Arnhem het project ‘Bewegen in de Buitenruimte’ gestart. Fysieke beweegaanleidingen moeten ouders met jonge kinderen uitnodigen om te bewegen. Kinderen van 1,5 t/m 4 jaar zijn daarbij volledig afhankelijk van hun ouders. In deze thesis is daarom gekeken naar een gedragsinterventie om de ouderbetrokkenheid en het meedoen van ouders binnen het project te verhogen. Allereest is onderzocht welke processen voorafgaan aan ouderbetrokkenheid en het meedoen van ouders. Op basis van deze resultaten is een interventie ontwikkeld, bestaande uit prompts, een flyer en een spel. Vervolgens is 3 weken lang geobserveerd of ouders betrokken waren en meededen wanneer ouder en kind samen over de beweegaanleidingen liepen. Alleen de prompt bleek effectief in het verhogen van de frequentie en mate van het gebruik van de markeringen door ouder en kind samen. Het gebruik van prompts in markeringen vormt daarmee een relatief eenvoudige, goedkope en makkelijke wijze om ouder en kind samen te stimuleren dichtbij huis te bewegen.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Programme