Het Inspelen op de Factoren Zelfstigma en Schaamte in Informatiemateriaal bij Eenzaamheid Gericht op het Verhogen van Aanmeldintentie bij een Meldpunt: een Gerandomiseerd Onderzoek met Controlegroep
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2020-07-05
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Er is nog weinig bekend over de onderliggende processen achter het zoeken van hulp bij
eenzaamheid. In het huidige onderzoek is onderzocht hoe aanmeldgedrag bevorderd kan
worden bij volwassenen die kampen met eenzaamheidsgevoelens. De onderzoeksvraag was:
hoe kan bij ouderen de lijden onder eenzaamheid de bereidheid verhoogd worden om zich te
melden bij een hulpinstantie? In de studie zijn vier verschillende flyers ontworpen; één
controleflyer, één zelfstigmaflyer, één schaamteflyer, en één combinatieflyer waarin de drie
net genoemde flyers zijn samengevoegd. In totaal hebben 190 deelnemers ieder één van de
flyers gezien. Welke zij te zien kregen, is door middel van toeval bepaald. Vervolgens is bij
de deelnemers de intentie tot aanmelding bij een hulpinstantie gemeten, evenals de interesse
in het krijgen van de contactgegevens van de hulpinstanties, ervaren eenzaamheid, ervaren
zelfstigma en ervaren schaamte. De flyers hadden geen significant effect op aanmeldintentie.
Het informatiemateriaal heeft dus niet geleid tot een verhoging in de intentie om zich te
melden bij een hulpinstantie. Een mogelijke verklaring voor het gevonden resultaat zou de
samenstelling van de steekproef kunnen zijn. Slechts een klein gedeelte van de steekproef
bestond uit mensen die kampen met eenzaamheidsproblematiek.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen