De Effectiviteit van Self-persuasion op het actief gebruiken van Online Platformen voor Professionals
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2020-08-31
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Online connecties worden steeds belangrijker, op sociaal gebied maar ook professioneel. Er ontstaan
steeds meer online communities voor professionals om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen.
Om succesvol te zijn, is het voor online communities noodzakelijk dat de leden actief deelnemen. Er
is onderzocht welke factoren bijdragen aan de intrinsieke motivatie om actief deel te nemen aan
online communities voor professionals (studie 1) en er is een self-persuasion-interventie ontwikkeld
om professionals actiever deel te laten nemen (studie 2). In studie 1 is er een vragenlijst ontwikkeld
en uitgezet onder gebruikers van twee online platformen voor professionals. Hieruit bleek dat een
gevoel van autonomie positief samenhangt met de bezoekfrequentie van het online platform en een
gevoel van scepticisme tegenover het gebruik van digitale middelen hier negatief mee samenhangt.
Om deze twee factoren te beïnvloeden is in studie 2 een self-persuasion interventie ontwikkeld. Er is
een e-mail verzonden waarin gevraagd is naar twee belangrijke redenen om gebruik te maken van het
online platform. De interventie had niet het gewenste resultaat, zowel de bezoekfrequentie als de
bezoekduur waren niet verhoogd.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen