De Effectiviteit van Self-persuasion op het actief gebruiken van Online Platformen voor Professionals

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2020-08-31

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Online connecties worden steeds belangrijker, op sociaal gebied maar ook professioneel. Er ontstaan steeds meer online communities voor professionals om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. Om succesvol te zijn, is het voor online communities noodzakelijk dat de leden actief deelnemen. Er is onderzocht welke factoren bijdragen aan de intrinsieke motivatie om actief deel te nemen aan online communities voor professionals (studie 1) en er is een self-persuasion-interventie ontwikkeld om professionals actiever deel te laten nemen (studie 2). In studie 1 is er een vragenlijst ontwikkeld en uitgezet onder gebruikers van twee online platformen voor professionals. Hieruit bleek dat een gevoel van autonomie positief samenhangt met de bezoekfrequentie van het online platform en een gevoel van scepticisme tegenover het gebruik van digitale middelen hier negatief mee samenhangt. Om deze twee factoren te beïnvloeden is in studie 2 een self-persuasion interventie ontwikkeld. Er is een e-mail verzonden waarin gevraagd is naar twee belangrijke redenen om gebruik te maken van het online platform. De interventie had niet het gewenste resultaat, zowel de bezoekfrequentie als de bezoekduur waren niet verhoogd.

Description

Citation

Supervisor

Faculty

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Programme