Het verhogen van responspercentages van online vragenlijsten
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2021-07-23
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
In dit onderzoek is onderzocht of een combinatie van het aanpassen van de onderwerpregels,
personalisatie, het geven van een verwachtte tijdsindicatie en het uitleggen van het onderzoeksdoel in
de e-mailuitnodiging tot een hogere online vragenlijstrespons leidt. Vragenlijsten werden afgenomen
tijdens de voormeting, nameting en vervolgonderzoek om verschillende psychologische constructen te
meten, namelijk: morele verplichting, ervaren tijd, ervaren personalisatie en ervaren belang van een
vragenlijst. Na de voormeting werden de e-mailuitnodigingen veranderd naar de interventie e-mails
waarin de eerder genoemde technieken werden toegepast. Uit een McNemar toets bleek dat deze
interventie e-mails niet voor een hoger respons hadden gezorgd. Uit een gepaarde t-toets onder vijf
respondenten bleek dat de interventie e-mail als persoonlijker werd ervaren. Een ongepaarde t-toets
onder 33 participanten toonde aan dat deelnemers die het evaluatieformulier hadden ingevuld
evaluatieformulieren als belangrijker ervaren en een hogere morele verplichting hadden dan deelnemers
die het evaluatieformulier niet hadden ingevuld. Het is aan te raden om meer onderzoek te doen naar de
psychologische mechanismen achter het invullen van online vragenlijsten. Beperkingen van dit
onderzoek en aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden besproken.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen