Het verhogen van responspercentages van online vragenlijsten

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2021-07-23

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In dit onderzoek is onderzocht of een combinatie van het aanpassen van de onderwerpregels, personalisatie, het geven van een verwachtte tijdsindicatie en het uitleggen van het onderzoeksdoel in de e-mailuitnodiging tot een hogere online vragenlijstrespons leidt. Vragenlijsten werden afgenomen tijdens de voormeting, nameting en vervolgonderzoek om verschillende psychologische constructen te meten, namelijk: morele verplichting, ervaren tijd, ervaren personalisatie en ervaren belang van een vragenlijst. Na de voormeting werden de e-mailuitnodigingen veranderd naar de interventie e-mails waarin de eerder genoemde technieken werden toegepast. Uit een McNemar toets bleek dat deze interventie e-mails niet voor een hoger respons hadden gezorgd. Uit een gepaarde t-toets onder vijf respondenten bleek dat de interventie e-mail als persoonlijker werd ervaren. Een ongepaarde t-toets onder 33 participanten toonde aan dat deelnemers die het evaluatieformulier hadden ingevuld evaluatieformulieren als belangrijker ervaren en een hogere morele verplichting hadden dan deelnemers die het evaluatieformulier niet hadden ingevuld. Het is aan te raden om meer onderzoek te doen naar de psychologische mechanismen achter het invullen van online vragenlijsten. Beperkingen van dit onderzoek en aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden besproken.

Description

Citation

Supervisor

Faculty

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Programme