Het testen in effectiviteit van een eigenbelang appeal versus een biosferische appeal om groenere tuinen te stimuleren

Keywords

No Thumbnail Available

Issue Date

2024-07-01

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Veel Tilburgse tuinbezitters hebben nog een (deels) versteende tuin. In dit onderzoek is gekeken naar de vraag hoe de intentie van deze tuinbezitters verhoogd kan worden om tegels te verwijderen en te vervangen voor groen. Hiervoor zijn drie flyers ontworpen: één eigenbelang appeal flyer, één biosferische appeal flyer en een controle flyer. Studie 1 bestond uit een online pilot-study waarin werd onderzocht of deelnemers (N =477) na het zien van een flyer een intentie ontwikkelden om tegels te verwijderen én of ze door zouden klikken naar een vijfstappenplan om tegels te verwijderen. Uit de resultaten bleek er geen verschillend effect van de flyers op de intentie of de wil om naar de website te gaan. Vervolgens is in Studie 2 een veldexperiment uitgezet (N = 981) waarbij de drie soorten flyers in drie wijken in Tilburg zijn verspreid. Door middel van een QR-code op de flyers werd onderzocht welke flyer leidde tot de meeste kliks naar een website met een vijfstappenplan om tegels te verwijderen. Er werd geen significant verschil gevonden in het aantal kliks tussen de flyers. Toekomstig onderzoek zou de twee appeals kunnen onderzoeken bij een ander vergroeningsgedrag dat minder moeite vereist. Sleutelwoorden: klimaatadaptatie, vergroening, gedragsinterventie, flyer, eigenbelang appeal, biosferische appeal, zelf-effectiviteit

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Sociale Wetenschappen

Programme