Narratieven in de marketingcommunicatie.

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2016-05-30

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Onderzoek heeft aangetoond dat narratieven effectief ingezet kunnen worden in de gezondheidscommunicatie (Chang, 2008; Murphy, Frank, Chatterjee & Baezconde-Garbanati, 2013). Ook in de marketing blijken narratieve advertenties effectief (Escalas, 2004). De processen identificatie (De Graaf, Hoeken, Sanders & Beentjes, 2012) en transportatie (Green & Brock, 2000) spelen hierbij een rol. Het is echter nog niet duidelijk welke kenmerken van een verhaal de processen teweegbrengen. In dit onderzoek is dan ook onderzocht wat het effect is van perspectief en gelijkenis op identificatie, transportatie en overtuigingskracht van een narratieve advertentie. Self-referencing is onderzocht als controlevariabele. Het onderzoek kent een 2 (ik-perspectief vs. zij-perspectief) x 2 (wel gelijkenis vs. geen gelijkenis) design. Gelijkenis werd gebaseerd op de achtergrond van de respondent, namelijk studerend of werkend. In het experiment kregen de respondenten in Qualtrics steeds één van de vier versies van een narratieve advertentie voor een fiets te zien. Vervolgens hebben ze een vragenlijst ingevuld. Uit de resultaten bleek, dat er geen effect gevonden werd van perspectief en gelijkenis op identificatie, transportatie, self-referencing en overtuigingskracht.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren