De vrouw als bijzaak
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2025-01-10
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
In deze scriptie is onderzoek gedaan naar genderverhoudingen en genderrollen in de leergangen
Pallas voor Grieks en SPQR voor Latijn en de mate van persoonlijke reflectie op gender door
leerlingen, zoals gestimuleerd wordt door die leergangen. Uit een inhoudsanalyse kwamen scheve
genderverhoudingen en fragmentatie naar boven, bij Pallas meer dan bij SPQR. Bovendien
werden vrouwen vaak in genderstereotiepe contexten beschreven, voornamelijk in de
privésfeer, en was het beeld in de publieke sfeer vaak negatief. Het gevaar daarvan kan zijn dat
leerlingen deze normen en waarden overnemen in de zogeheten exploratiefase en zich daarnaar
kan gedragen in de fase van commitment. Verschillende leerlingonderzoeken (een
hardopdenkprotocol, interview en ingeleverde opdrachten) bevestigden dat leerlingen ideeën
uit het boek overnamen en weinig tot persoonlijke reflectie kwamen. Het gymnasiumonderwijs is juist uiterst geschikt om leerlingen niet alleen te laten nadenken over het verleden, maar ook over het heden. Het verslag sluit daarom af met adviezen aan leergangen en docenten om persoonlijke reflectie meer te kunnen stimuleren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren