De vrouw als bijzaak

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2025-01-10
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
In deze scriptie is onderzoek gedaan naar genderverhoudingen en genderrollen in de leergangen Pallas voor Grieks en SPQR voor Latijn en de mate van persoonlijke reflectie op gender door leerlingen, zoals gestimuleerd wordt door die leergangen. Uit een inhoudsanalyse kwamen scheve genderverhoudingen en fragmentatie naar boven, bij Pallas meer dan bij SPQR. Bovendien werden vrouwen vaak in genderstereotiepe contexten beschreven, voornamelijk in de privésfeer, en was het beeld in de publieke sfeer vaak negatief. Het gevaar daarvan kan zijn dat leerlingen deze normen en waarden overnemen in de zogeheten exploratiefase en zich daarnaar kan gedragen in de fase van commitment. Verschillende leerlingonderzoeken (een hardopdenkprotocol, interview en ingeleverde opdrachten) bevestigden dat leerlingen ideeën uit het boek overnamen en weinig tot persoonlijke reflectie kwamen. Het gymnasiumonderwijs is juist uiterst geschikt om leerlingen niet alleen te laten nadenken over het verleden, maar ook over het heden. Het verslag sluit daarom af met adviezen aan leergangen en docenten om persoonlijke reflectie meer te kunnen stimuleren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation