De impact van voornaamwoorden en framing in donatieverzoeken op donatiebereidheid in Nederland.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2024-07-01
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
In dit onderzoek is de impact van taalgebruik en framing op de donatie-intentie van potentiële donateurs in Nederland onderzocht. Hoewel er al enige kennis is over zulke effecten van taalgebruik op donatiegedrag, is er weinig onderzoek gedaan naar deze effecten in het Nederlands. De studie richtte zich specifiek op het gebruik van voornaamwoorden van de tweede persoon (‘jij’) in vergelijking met het niet gebruiken van voornaamwoorden in Nederlandse donatieverzoeken. Daarnaast werd de rol van framing onderzocht, aangezien eerder onderzoek laat zien dat de combinatie van taalgebruik en framing invloed kan hebben op donatiegedrag (Yilmaz & Blackburn, 2022). In dit onderzoek werd onderzocht of er een verschil is in donatie-intentie tussen het gebruik van het voornaamwoord ‘jij’ en het niet gebruiken van voornaamwoorden en wat de rol van framing (winstframe – verliesframe) hierbij is. De resultaten laten zien dat winstframes het meest effectief waren in het verhogen van de donatiebereidheid, ongeacht het gebruik van voornaamwoorden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren