Uitgeverijen op Facebook. Een nieuw medium bij een oude bedrijfsvorm

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2016-05-13

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In dit onderzoek is een beeld geschetst van wat er gebeurt op de facebookpagina’s van de zeventien grootste literaire uitgeverijen in Nederland. De onderzoeksvraag die hierbij gesteld is, is: “Hoe profileren de zeventien grootste literaire uitgeverijen in Nederland zich op het sociale medium Facebook en wat is het effect van die profilering op de zichtbaarheid van de uitgeverijen bij het publiek?” Met behulp van een analysemodel uit eerder onderzoek zijn alle berichten uit 2014 op de facebookpagina’s van de uitgeverijen inhoudelijk geanalyseerd. Ook het aantal likes en reacties dat de berichten hebben gekregen is bestudeerd, net als het aantal keer dat ze gedeeld zijn. Uit de resultaten blijkt dat uitgeverijen zich op hun facebookpagina’s vooral focussen op boeken (in plaats van op auteurs) en op hun liefde voor literatuur. De populairste berichten op de facebookpagina’s zijn berichten met entertainment en de zogenaamde winacties.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren

Specialisation