De werking van de Q-highschool. Een verkennend evaluatieonderzoek naar de werking van de Q-highschool als beleidsinterventie ter bevordering van flexibilisering van het voortgezet onderwijs

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2023-08-20

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In dit onderzoek zijn via een responsieve evaluatie vier nieuwe evaluatiecriteria ontwikkeld om de werking van de Q-highschool te evalueren. Traditionele evaluatiecriteria zoals doelmatigheid, doeltreffendheid en doelbereiking werden ontoereikend geacht, omdat ze gericht zijn op het beoordelen van resultaat en geen inzicht verschaffen in de context en de betekenis waarin de Q-highschool plaatsvindt. De centrale onderzoeksvraag luidde als volgt: Welke evaluatiecriteria worden door leerlingen, leraren en schoolleiders, via een responsieve evaluatie, genoemd om de werking van de Q-highschool te evalueren? Daarnaast kende het onderzoek een viertal deelvragen. Het onderzoek gebruikte een responsieve evaluatie aanpak om knelpunten te achterhalen die leerlingen, leraren en schoolleiders aanhalen omtrent de werking van de Q-highschool. Voor het achterhalen van deze knelpunten werden vijftien semigestructureerde interviews afgenomen. De verzamelde data werden inductief geanalyseerd volgens de Grounded Theory methode van Charmaz. Het achterhalen van de knelpunten resulteerde in de formulering van vier overkoepelende evaluatiecriteria: onderwijslogistiek, kwaliteit van het onderwijs, bekendheid en samenwerking. Dit onderzoek heeft de medewerkers van de Q-highschool voorzien van een contextueel evaluatiekader waarmee de interventie Q-highschool op grotere schaal kan worden geƫvalueerd.

Description

Citation

Supervisor

Faculty

Faculteit der Managementwetenschappen

Specialisation