Trekt #BookTok de boektwijfelaar over de streep?
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2024-02-06
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Het leesgedrag van jongeren is problematisch. Het fenomeen #BookTok, op het populaire
sociale mediaplatform TikTok, kan jongeren mogelijk weer aan het lezen krijgen. Eerdere
onderzoeken geven geen antwoord op de vraag of het gebruik van #BookTok leidt tot
gemotiveerdere lezers. Boekmijders lezen niet en raken niet overtuigd door #BookTok om te
gaan lezen en boekenwurmen hoeven niet overtuigd te raken door #BookTok want zij lezen al
veel; en wat doen boektwijfelaars? #BookTok spoort hen mogelijk aan om meer voor hun
plezier in hun vrije tijd te lezen. Dit onderzoek vult deze leemte op en de onderzoeksvraag die
daarom centraal staat, luidt: ‘Hoe evalueren boektwijfelaars in de bovenbouw havo/vwo het
gebruik van #BookTok bij een blootstelling van 4 weken?’ De data zijn middels kwantitatieve
en kwalitatieve methoden verkregen. De boektwijfelaars zijn gedurende 4 weken blootgesteld
aan het medium. Tijdens de interventie hebben ze wekelijks vragenlijsten ontvangen; een
vragenlijst over de attitude ten opzichte van de doorgestuurde BookTokfilmpjes en een
vragenlijst over hun lees- en BookTokgedrag. Ter afsluiting van de interventie zijn er
interviews afgenomen om meer diepgang te krijgen in de evaluatie van #BookTok. Uit de
resultaten is gebleken dat boektwijfelaars het gebruik van #BookTok positief beoordelen.
#BookTok draagt naar eigen zeggen bij aan hun leesgedrag en leesmotivatie. Het doorsturen
van BookTokfilmpjes helpt boektwijfelaars herinneren om lezen als vrijetijdsbesteding te
kiezen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn voor zowel het wetenschapsgebied als de
onderwijspraktijk relevant.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren