De invloed van weekmarkten op com-binatiebezoeken in de middelgrote binnenstad

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2023-07-15
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Dit onderzoek kijkt naar de invloed van de weekmarkt op het maken van een combinatiebezoek in Nederlandse middelgrote binnensteden. Het idee hierachter is om te kijken wat de beste locatie is voor de weekmarkt, in de binnenstad of net daarbuiten. Combinatiebezoeken zijn in de bestaande literatuur vaak verklaard door discrete keuzemodellen. Deze modellen worden besproken in het onderzoek. Uit de literatuurstudie blijkt onder andere dat er een positief verband wordt verwacht tussen verschillende publiekstrekkers en het maken van een combinatiebezoek. Onder publiekstrekkers vallen in dit geval weekmarkten, supermarkten, warenhuizen en grote kledingwinkels. De data voor het onderzoek is verzameld aan de hand van enquêtes die zijn afgenomen in een aantal geselecteerde steden. In deze enquête is onder andere gevraagd hoeveel winkels en voorzieningen de respondent bezocht heeft. Om tot een antwoord te komen op de hoofdvraag zijn er verschillende modellen gemaakt om te kijken wat de invloed is van de verschillende publiekstrekkers op het maken van een combinatiebezoek. Uit deze modellen blijkt dat alle publiekstrekkers een positieve invloed hebben op combinatiebezoeken, maar het effect van weekmarkten op een combinatiebezoek is wel beduidend kleiner dan bij de rest van de publiekstrekkers.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen