Maagd, Moeder, Mens: de ontwikkeling van de weergave van de agency van Maria bij de verwekking en geboorte van Jezus.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2023-06-20
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
In dit onderzoek wordt onderzocht of er een ontwikkeling te zien is in de weergave van de agency van Maria in de evangeliën van Matteüs en Lucas, het proto-evangelie van Jakobus en het evangelie van pseudo-Matteüs. Hierin wordt gebruik gemaakt van vier vormen van agency volgens Burke elk met een eigen focus in het inzetten van het autonoom handelingsvermogen. Er wordt geconcludeerd dat Maria in de onderzochte teksten steeds meer een hoofdpersoon wordt: ze krijgt meer spreektijd en aandacht. Dit gaat echter gepaard met een nadruk op overgave en volgzaamheid bij het inzetten van haar agency.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen
Specialisation