Faculteit der Filosofie, Theologie & Religiewetenschappen
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Borders in Flux: Ethical Philosophy and the Reimagining of International Law(2025-03-27) Poghosyan, EvaThis article examines the intersection of international humanitarian law (IHL), border governance, and ethical philosophy, arguing that contemporary legal frameworks fail to uphold universal principles of justice and human dignity. Using Ayelet Shachar’s concept of the shifting border as a foundation, the paper explores how states strategically manipulate borders — both territorially and jurisdictionally — to regulate mobility while evading legal and ethical responsibilities. Through a critical analysis of Shachar’s proposed solutions, including personhood-based recognition and transnational cooperation, the study assesses the feasibility of restructuring IHL to prioritize human rights over state sovereignty. It also engages with the broader philosophical discourse on migration, incorporating insights from Joseph Carens, Michael Walzer, and Nandita Sharma, while interrogating the colonial legacies embedded in contemporary border practices. The research ultimately addresses the central question: would grounding international law in ethical philosophy create a more just and borderless world? While concluding that a fully borderless world remains unlikely under current geopolitical conditions, the article argues that reorienting IHL toward ethical principles is a necessary step in dismantling systemic injustices and reshaping global mobility governance. The findings underscore the urgency of further interdisciplinary research to develop practical mechanisms for integrating ethical philosophy into international legal frameworks.Item Dragers van een geheim: Een onderzoek naar de spirituele dimensie van zwangerschap(2024-08-27) Versteeg, RachelDe spirituele dimensie van de zwangerschap krijgt binnen de geestelijke verzorging weinig aandacht. Verkend wordt in hoeverre bestaande inzichten over de spirituele dimensie in de palliatieve fase zijn te vertalen naar het levensbegin, om de spirituele dimensie van de zwangerschap te duiden en bespreekbaar te maken. Het ars-moriendimodel van Leget is hierbij als vertrekpunt genomen. Thema’s uit dit model zijn op basis van literatuuronderzoek ‘vertaald’ naar de zwangerschap. Het aangepaste model beslaat vijf thema’s/spanningsvelden: transitie (controle hebben – loslaten), belichaamde relationaliteit (ik – jij), laten worden (activiteit – passiviteit), intergenerationaliteit (verleden – toekomst) en mysterie (profane – sacrale). Uit kwalitatief empirisch onderzoek is gebleken dat het model al goede handvatten biedt om de spirituele dimensie van de zwangerschap te bespreken en tegelijkertijd wat aanscherping behoeft.Item Een laatste groet: Een vergelijkend onderzoek naar de rituele uitgeleide in de context van het verpleeghuis en het hospice(2025-01-15) van der Gaag, MarieDit onderzoek werpt licht op de vorm, het doel en de overeenkomsten en verschillen van rituelen na de dood in het hospice en het verpleeghuis. De hypothese is dat de uitgeleide het centrale ritueel na het overlijden van een cliënt in zorginstellingen is, en dat de uitgeleide in het hospice uitgebreider en persoonlijker is dan in het verpleeghuis. De data ter beantwoording van deze vragen is verzameld aan de hand van semigestructureerde interviews met vier geestelijk verzorgers in verschillende verpleeghuizen en vier medewerkers van hospices. Hieruit bleek dat de rituelen die kunnen plaatsvinden na het overlijden van bewoner in het verpleeghuis zijn (1) het aanbrengen van een deurmarkering, (2) de laatste verzorging, (3) het maken van een gedenkplek of meerdere gedenkplekken, (4) de rituele uitgeleide, en (5) een of twee keer per jaar een herdenkingsbijeenkomst. De rituelen die plaats kunnen vinden na het overlijden van een gast in het hospice zijn: (1) een kamerritueel, (2) de laatste verzorging, (3) het aanbrengen van een deurmarkering, (4) het creëren van een gedenkplek, (5) de uitgeleide, (6) de herdenkingsbijeenkomst, en (7) het verzenden van kaarten met kerst en een jaar na het overlijden. Per instelling verschilt het aantal, de volgordelijkheid en de invulling van deze rituelen. Tezamen streven de rituelen een aantal doelen na, te weten: (1) afscheiden van de samenleving, (2) rouwen, (3) het einde van een periode van rouw markeren, (4) kennisgeven van een overlijden, (5) samenkomen en troost, (6) het tonen van respect, (7) nabijheid, (8) handhaven van de sociale orde, (9) omarmen van de dood, en (10) het herinneren van de overledene. De verschillen tussen de rituelen kunnen verklaard worden door: (1) de grootte van het aantal gasten of bewoners en het personeelsbestand van de zorginstelling, (2) de identiteit van de zorginstelling, (3) de staat van zijn van de andere gasten of medebewoners, en (4) de gebruiken van de zorginstelling rondom de dood van gasten of bewoners. Tot slot blijk de rituele uitgeleide inderdaad het centrale ritueel rond de dood te zijn in zowel het verpleeghuis als het hospice. Ook wordt de hypothese dat de uitgeleide in het hospice uitgebreider en persoonlijker is bevestigd.Item Betekenisgeving bij medische transitie(2025-01-21) Dijkhof, JurianDe scriptie onderzoekt hoe transpersonen in de context van medische transitie betekenisgerichte coping inzetten om met stressvolle situaties om te gaan.Item “Bid onophoudelijk:” Een verkenning van het vroegchristelijke ‘pijlgebed’ voor het Orthodoxe justitiepastoraat in Nederland(2025-01-28) Hankala, MichaelDeze verkennende studie onderzoekt de potentiële bijdrage van het vroegchristelijke ‘pijlgebed’ aan het Orthodoxe justitiepastoraat in Nederland. Het richt zich op de uitdaging hoe dit relatief nieuwe pastoraat kan voldoen aan de spirituele behoeften van gevangenen uit verschillende Orthodoxe tradities en met beperkte theologische kennis. Op basis van een literatuuronderzoek, ondersteund door de stage-ervaringen van de onderzoeker in verschillende penitentiaire inrichtingen, wordt het pijlgebed, de missie van het Orthodoxe justitiepastoraat en de mogelijke toepassing ervan onderzocht. Het onderzoek concludeert dat het pijlgebed, met zijn eenvoud en flexibiliteit, een verbindend en toegankelijk spiritueel hulpmiddel kan zijn voor zowel geestelijk verzorgers als gedetineerden. Zo kan het pijlgebed, waarvoor de bijlage een handreiking biedt, de liturgische, exegetische en pastorale functies van het Orthodoxe justitiepastoraat verrijken.