‘Wil je met mij op date? Nee? Oké en wil je dan nu wel met mij op date(emoji)?’. Onderzoek naar de effectiviteit van emoji-gebruik in neutrale openingszinnen op Tinder.

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2023-07-02

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Een belangrijk verschil tussen offline en online daten is dat het laatstgenoemde berust op computer-gemedieerde communicatie (CMC). Bij CMC vallen de non-verbale signalen weg waardoor emotionele informatie, die nodig is om een succesvolle relatie te kunnen starten, niet meer overgedragen kan worden. Onderzoek toont aan dat emoji’s een belangrijke rol kunnen spelen in het vormen van relaties via online datingapps. Daarom onderzocht de huidige studie de effectiviteit van emoji-gebruik op Tinder met de onderzoeksvraag: “Wat is het effect van het soort en de hoeveelheid emoji’s in neutrale openingszinnen op de date-intentie en reactiebereidheid van ontvangers?”. Er was gebruikgemaakt van een 3 (vriendschappelijke/ romantische/ seksuele emoji) X 3 (geen/ één/ drie emoji’s) mixed design. 142 participanten beoordeelden in een online vragenlijst twaalf neutrale openingszinnen met en zonder emoji’s. Uit de resultaten is gebleken dat het effectiever is om geen emoji in te gebruiken dan één of drie emoji’s in de neutrale openingszin. De date-intentie en reactiebereidheid is hoger bij openingszinnen zonder emoji’s. Wanneer er wel een emoji in de openingszin gebruikt wordt, is het vooral zinvol om een vriendschappelijke emoji te gebruiken. Dit zorgt namelijk voor een hogere reactiebereidheid en een hogere vriendschappelijke-, romantische- en algehele date-intentie. Een seksuele emoji is daarentegen het minst effectief en verlaagd juist de date-intentie en reactiebereidheid. Tot slot tonen de resultaten aan dat het soort emoji van invloed is op de overeenkomende date-intentie. Zo zorgt een vriendschappelijke emoji voor een hogere vriendschappelijke date-intentie. Deze studie draagt daarmee bij aan onderzoek naar de rol van emoji-gebruik in online dating onder jongvolwassenen. Echter, het is mogelijk dat het geslacht, het soort openingszin en de perceptie over de persoonlijkheid van de zender een rol spelen in de gevonden effecten. Voor toekomstig onderzoek is het relevant om hier rekening mee te houden. Kernwoorden: computer-gemedieerde communicatie, emoji’s, Tinder, date-intentie, openingszinnen.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren