t zijn de tijden tussen de Romeinen en de renaissance

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2023-07-21

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo krijgen als onderdeel van het vak Nederlands onderwijs in literatuurgeschiedenis. Om het lesprogramma succesvol af te ronden, moeten zij in staat zijn alle gelezen boeken correct in de historische context te plaatsen. Bij Middelnederlandse teksten moet een docent dus kunnen voortbouwen op de aanwezige voorkennis over de middeleeuwen bij leerlingen om deze context goed te kunnen overbrengen. Deze scriptie beschrijft een onderzoek naar aanwezige voorkennis, het beeld bij leerlingen en de invloed die het lezen van Middelnederlandse teksten kan hebben op dat beeld. In dit onderzoek is bij leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo een enquête afgenomen waarin gevraagd werd naar hun kennis én hun beeld van de middeleeuwen. Vervolgens lazen zij klassikaal een aantal teksten van Jacob van Maerlant, in een lessenreeks waarbij ook context bij deze teksten werd aangeboden. Na de lessenreeks volgde een tweede enquete.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren

Specialisation