Hermeneutisch Lezen in Levensbeschouwelijk Onderwijs: Een Analyse van de Teksten van Clemens van Alexandrië in het Licht van Quentin Skinner's Methodologie
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2023-08-31
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Deze masterscriptie onderzoekt hoe het gebruik van historische primaire teksten, met name 'Quis Dives Salvatur' van Clemens van Alexandrië, kan bijdragen aan de ontwikkeling van hermeneutische leesvaardigheden in levensbeschouwelijk onderwijs, in overeenstemming met de curriculumrichtlijnen van Marcus A. Davidsen. We passen de methoden van Quentin Skinner toe om de verschillen in interpretatie bloot te leggen, de betekenis van de teksten binnen hun historische context te situeren en de tekst als een coherent geheel te benaderen. Uit de bevindingen blijkt dat Skinners benadering een robuust raamwerk biedt voor de interpretatie van religieuze teksten. Het toepassen hiervan genereert waardevolle inzichten voor existentiële reflectie. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat Skinners methode geen alomvattende antwoorden biedt op existentiële vraagstukken.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen