Kan er literatuur gelezen worden op het vmbo?

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2022-07-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In hoeverre zijn docenten Nederlands op het vmbo zich bewust van een spanningsveld tussen de begrippen ‘fictie’ en ‘literatuur’? En hoe gaan ze hiermee om? In dit bachelorwerkstuk zullen deze vragen centraal staan. Deze kwestie wordt onderzocht door een enquête op te stellen en uit te zetten onder docenten Nederlands op het vmbo. De respondenten wordt gevraagd definities te geven van de begrippen fictie en literatuur, hoe belangrijk fictie en literatuur voor het vmbo zijn, hoe zij aankijken tegen bepaalde boektitel en hoe zij aankijken tegen het belang van de inzet van literaire teksten binnen het vmbo. Deze resultaten zijn geanalyseerd en er is een conclusie uit getrokken: docenten zijn zich niet zo zeer bewust van het spanningsveld tussen de begrippen, maar het lijkt eerder dat er door henzelf een spanningsveld gecreëerd wordt. Er zijn docenten die absoluut geen literatuur willen behandelen op het vmbo, want ze zijn al blij als er überhaupt gelezen wordt, en er zijn docenten die juist literatuur willen behandelen, omdat ze hun leerlingen niet van de fraaie, complexiteit van literaire werken willen onthouden. Deze respondenten geven vooral aan dat wanneer docenten literatuur willen aanbieden op het vmbo, het belangrijk is om het nooit te verplichten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren