Vleeseter via visuele framing naar verminderde vleesconsumptie? De invloed van betrokkenheid en visuele framing op de intentie tot gedragsverandering

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2022-06-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Visuele framing heeft potentie om gedrag te kunnen beïnvloeden. Betrokkenheid bij een specifiek thema kan hierbij mogelijk ook een rol spelen. Zodoende is antwoord gezocht op de vraag: Wat is de invloed van betrokkenheid en visuele framing op de intentie tot gedragsverandering met betrekking tot vleesconsumptie? De gedragsintentie focust zich op minder vlees willen eten, waarbij de deelnemers willekeurig een normale of geframede grafiek te zien kregen. Hierna werd hun gedragsintentie gemeten en ook de betrokkenheid bij milieubewust gedrag werd vastgesteld. Uit de resultaten bleken hoog betrokken participanten ook een hogere gedragsintentie te hebben. Er werd echter geen significante relatie gevonden tussen visuele framing en intentie, evenals tussen betrokkenheid en visuele framing. Het uitblijven van een effect tussen visuele framing en gedragsintentie wordt mogelijk veroorzaakt doordat de grafieken als te weinig onderscheidend werden beoordeeld. Dit benadrukt het belang van een duidelijke en overtuigende vorm van visuele communicatie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren