De invloed van één- vs. tweezijdige online politieke boodschappen en type bron op attitudepolarisatie en geloofwaardigheid van de bron.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2022-07-23
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Lezers hebben tegenwoordig steeds meer keuzevrijheid in online nieuwsconsumptie en de mogelijkheid om online content te filteren en te personaliseren. Hierdoor wordt het eenvoudiger om online nieuws te lezen dat overeenkomt met je eigen standpunt. Lezers horen vooral hun eigen mening waardoor deze mening versterkt wordt en zij ongevoelig kunnen worden voor andere meningen. In dit onderzoek is onderzocht of het belichten van beide kanten van een onderwerp en de type bron die de boodschap communiceert een rol kunnen spelen in attitudepolarisatie. Resultaten uit dit onderzoek toonden alleen een significant bewijs dat bij tweezijdige online politieke boodschappen de bron als geloofwaardiger wordt beoordeeld dan bij eenzijdige online politieke boodschappen. Het zou mogelijk kunnen dat mensen die de bron geloofwaardiger vinden, ook de boodschap die de bron communiceert geloofwaardiger vinden en op deze wijze de overtuigingskracht van de boodschap wordt vergroot. Als tweezijdige communicatie leidt tot hogere geloofwaardigheid van de bron, zou tweezijdige boodschappen er wellicht uiteindelijk toe kunnen leiden dat mensen meer ontvankelijk worden voor andere meningen. Om dit indirecte effect vast te stellen is vervolgonderzoek vereist.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren