Krijgen plus-size modellen eindelijk de aandacht? Onderzoek naar de invloed van de lichaamsvorm van modellen op de effectiviteit van tijdschriftadvertenties.
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2022-07-07
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag in hoeverre
de lichaamsvorm van het model (slank versus plus-size) van invloed is op de effectiviteit van
advertenties in tijdschriften. Daarnaast is onderzocht of de positie van de advertentie (linkerversus rechterpagina) van invloed is op de aandacht voor de advertentie. Dit is onderzocht met een eyetracking methode en een vragenlijst.
Uit de resultaten van dit experiment bleek dat advertenties die op linker pagina van het
tijdschrift waren gepositioneerd meer aandacht trokken (in termen van eerste fixaties) dan
wanneer advertenties op de rechter pagina van het tijdschrift waren gepositioneerd. Echter, dit
effect werd niet gevonden voor het aantal fixaties of de geproportioneerde fixatieduur. De
lichaamsvorm van het model bleek ook geen invloed te hebben op de aandacht voor de totale
advertentie. Participanten keken wel langer naar het lichaam van het model wanneer deze plussize was dan wanneer deze slank was. Bovendien bleken participanten ook positiever te staan
ten opzichte van advertenties met plus-size modellen dan advertenties met slanke modellen. Er
bleek geen effect te zijn van lichaamsvorm op de attitude ten opzichte van het product, de
aankoopintentie of de product- en advertentieherkenning.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren