Cancel Culture in de YouTube-gemeenschap

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2022-07-22
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Cancel culture is het online veroordelen en boycotten van zij die sociaal ongewenst gedrag vertonen of in het verleden hebben vertoond. Dit fenomeen heeft voor- en nadelen, waarbij gebrek aan ruimte voor groei een grote rol speelt. Op sociale media is cancel culture tegenwoordig verreikend. Iedereen die zich online presenteert kan gecanceled worden door de anonieme internetmassa. In de YouTube-gemeenschap is de excuusvideo een veelgebruikt instrument om te reageren op kritiek en om excuses aan te bieden: de ontvangst van deze reactie kan van grote invloed zijn op de carrières van YouTubers. Het doel van deze scriptie is het analyseren van deze reacties en om strategieën aan te bevelen die kunnen helpen bij het voorkomen van reputatieschade. Om dit te kunnen doen zijn de theorieën van het Panopticum en surveillance culture gebruikt om inzicht te krijgen in het functioneren van cancel culture en sociale media, waarna er twee casestudies zijn behandeld. Deze behandelen de cancellations van de Amerikaanse YouTubers Jenna Marbles en Shane Dawson. De reacties die zij gaven zijn geanalyseerd aan de hand van kritische discoursanalyse en de analyse van image repair theory. Hieruit konden bepaalde elementen worden gedestilleerd die kernachtig waren aan de reacties. Om te kunnen constateren welke elementen het meest succesvol zijn is de ontvangst van deze reacties beoordeeld. Deze lieten zien dat het tonen van spijt en het doen van corrigerende acties het meest voordelig is, mits deze door de massa worden bestempeld als oprecht.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation