Het Wildenstein (Plattner) Institute. Connaisseurs of con artists?

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2022-07-14
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Meerdere stakeholders hebben een groot belang bij een betrouwbaar en volledig overzicht van kunstvoorwerpen die als echt worden beschouwd. In een korte periode is er bij het Wildenstein (Plattner) Institute, één van de invloedrijkste partijen die daarvoor kan zorgen, een paar keer twijfel ontstaan over de werkwijze bij de totstandkoming van de catalogue raisonnés die zij publiceren. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de direct betrokkenen, maar ook op een mondiaal niveau heeft dit gevolgen voor het vertrouwen in de sector als geheel. Het programma Fake or Fortune? heeft onderzoek gedaan naar het schilderij Bassin d’Argenteuil (ca. 1870) van Pierre-Auguste Renoir en naar het schilderij Bords de la Seine à Argenteuil (1875) van Claude Monet. Als de afleveringen van Fake or Fortune? een volledig overzicht hebben gegeven van de uitgevoerde onderzoeken hebben de onderzoeken onvolledig plaatsgevonden. Immers heeft er naar de Renoir geen vastleggend onderzoek plaatsgevonden en naar de Monet geen analytisch, technisch onderzoek. Desondanks heeft het Wildenstein Institute een impliciet oordeel gegeven over de authenticiteit door aan te geven dat zij de schilderijen niet als Monet en Renoir in hun catalogue raisonné zal opnemen. Had het Wildenstein Institute daartoe echter wel mogen overgaan?
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation