Culturele verlichting bij hoge noot(d). Over de financiële en psychologische betekenis van clandestiene huiskamerconcerten voor optredende kunstenaars en hun toeschouwers tijdens de Duitse bezetting van Nederland, 1942-1945.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In onderzoek naar de betekenis van clandestiene huiskamerconcerten tijdens de Duitse bezetting is het inzicht ontstaan dat deze landelijke cultuurmanifestaties een financiële betekenis voor optredende kunstenaars en een psychologische betekenis voor hun toeschouwers hebben gehad. Hoewel de bezetting niet in heel Nederland hetzelfde verliep, wordt deze betekenisgeving wel toegekend aan het geheel van huiskamerconcerten in Nederland. Aan de hand van drie casestudies tracht deze scriptie zodoende antwoord te krijgen op de vraag hoe de financiële en psychologische betekenis van clandestiene huiskamerconcerten in Arnhem, Den Haag en Zwolle voor optredende kunstenaars en hun toeschouwers hebben verschild en hoe deze verschillen te verklaren zijn, 1942-1945? Met een divers bronnencorpus wordt er aangetoond dat het juist vruchtbaar is om de oorlogsomstandigheden waarin de huiskamerconcerten plaatsvonden in acht te nemen en de wijze waarop de betrokkenen te maken kregen met de gevolgen van deze omstandigheden mee te nemen in het doorgronden van deze betekenis.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation