Naar welke logo's gaat de interesse van de consument?

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2022-01-24

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Kenmerken van visuele uitingen hebben invloed op de interesse voor merken. Zo kunnen logokenmerken als kleur en vorm, door verschillende associaties, de mate van originaliteit en complexiteit, invloed hebben op de waardering en herkenning van het logo. Hierin lijkt aandacht een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken wat de rol van aandacht is in de waardering en herkenning van logo’s is een eye-trackingonderzoek gedaan. Er werd verwacht dat verschillende kleuren en vormen van logo’s tot verschillen in aandacht, waardering en herkenning zouden leiden. Aan de hand van eye-tracking en een vragenlijst is gemeten of consumenten bepaalde logovormen en -kleuren meer aandacht geven dan anderen en daarnaast meer waarderen en herkennen. Uit de resultaten blijkt dat er geen verschil is in aandacht, waardering en herkenning tussen de in dit onderzoek gebruikte kleuren (groen vs rood) en vormen (rond vs hoekig). Omdat complexiteit hier mogelijk een rol in heeft gespeeld wordt aangeraden de rol van complexiteit verder te onderzoeken, voor zowel de logo’s zelf als de omgeving waarin de logo’s getoond worden.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren