Naar welke logo's gaat de interesse van de consument?
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2022-01-24
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
Kenmerken van visuele uitingen hebben invloed op de interesse voor merken. Zo kunnen
logokenmerken als kleur en vorm, door verschillende associaties, de mate van originaliteit en
complexiteit, invloed hebben op de waardering en herkenning van het logo. Hierin lijkt
aandacht een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken wat de rol van aandacht is in de
waardering en herkenning van logo’s is een eye-trackingonderzoek gedaan. Er werd verwacht
dat verschillende kleuren en vormen van logo’s tot verschillen in aandacht, waardering en
herkenning zouden leiden. Aan de hand van eye-tracking en een vragenlijst is gemeten of
consumenten bepaalde logovormen en -kleuren meer aandacht geven dan anderen en
daarnaast meer waarderen en herkennen. Uit de resultaten blijkt dat er geen verschil is in
aandacht, waardering en herkenning tussen de in dit onderzoek gebruikte kleuren (groen vs
rood) en vormen (rond vs hoekig). Omdat complexiteit hier mogelijk een rol in heeft
gespeeld wordt aangeraden de rol van complexiteit verder te onderzoeken, voor zowel de
logo’s zelf als de omgeving waarin de logo’s getoond worden.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren