Pip Blom backstage
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2021-08-16
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
In deze scriptie wordt ingegaan op de hoofdvraag "Op welke manier positioneert de band Pip Blom zich met hun nieuwe platform Pip Blom backstage in de dialectiek tussen controle en participatie?"
Voor het beantwoorden van deze vraag is er een casestudy gedaan naar Pip Blom backstage, een online geefkring die is ontwikkeld en wordt onderhouden door de band Pip Blom. Op dit platform biedt de band exclusieve content en goodies aan voor betalende leden. Gratis leden zien een beperkte selectie van de content.
Gebruikmakende van theoretische inzichten uit de communicatiewetenschappen, culturele sociologie en gifteconomie, zijn er drie interviews afgenomen, gecodeerd en geanalyseerd, in combinatie met een exploratieve analyse van het platform de beschikbare content.
De interviews toonden aan dat er zowel strategieën van controle als participatie een rol spelen op het platform. In de onderbouwing van de acties wordt er echter een dominante controlegerichte positie ingenomen. In de ervaring van de bandleden bevorderen de meeste strategieën van participatie uiteindelijk de marktpositie van de band. Hiermee speelt controle een grote rol.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren