Niets is zeker, behalve onzekerheid. Het effect van het communiceren van onzekerheid en jargon op de perceptie van de competentie, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de zender.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-08-16
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Kennis over cijfers, statistieken en feiten gaan altijd samen met onzekerheid. Steeds vaker wordt van publieke instanties verwacht dat zij transparant zijn en wordt hen opgelegd om onzekerheden over hun wetenschappelijke bewijs openbaar te maken. Door rekening te houden met de invloed van de persoon die onzekerheid communiceert en de hoeveelheid vaktechnische taal die gebruikt wordt, kan dit bijdragen aan het vinden van de meest optimale communicatievorm om transparant te communiceren en wetenschappelijke onzekerheid bespreekbaar te maken. Nog niet eerder is in de literatuur gekeken naar de gecombineerde effecten van het communiceren van onzekerheid en jargongebruik op de perceptie van de zender. In dit onderzoek is gekeken of het samenbrengen van de factoren jargon en onzekerheid zorgt voor een sterker effect op de perceptie van de zender. De verwachting was dat de boodschap die veel jargon bevatte zou leiden tot een competenter, betrouwbaarder en geloofwaardiger oordeel van de zender in vergelijking met de boodschap weinig jargon (H1-1, H1-2). Van de boodschap met onzekerheid werd verwacht dat deze zou leiden tot een minder betrouwbaar en geloofwaardig, maar competenter oordeel van de zender in vergelijking met de boodschap met zonder onzekerheid (H2-1, H2-2). Van de boodschap met veel jargon en onzekerheid werd verwacht dat de zender betrouwbaarder, geloofwaardiger en competenter werd beoordeeld dan de boodschap die weinig jargon bevatte (H3). Door middel van een experiment werden de factoren jargon (veel of weinig jargon) en onzekerheid (geen onzekerheid, numerieke onzekerheid en verbale onzekerheid) systematisch gemanipuleerd en vergeleken. De effecten van het communiceren van onzekerheid en jargongebruik zijn afzonderlijk en gecombineerd getoetst op de perceptie van de zender. De manipulatie van jargon bleek succesvol. De manipulatie van onzekerheid slaagde niet. In deze studie is geen evidentie gevonden voor een afzonderlijk of gecombineerd effect van het communiceren van onzekerheid en het gebruik van jargon op de perceptie van de zender.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren