'Waarom moet ik literatuur lezen?' Een onderzoek naar de verschillen tussen de legitimeringen van het lezen van literatuur tussen docenten van generatie X en generatie Y en de docentbenaderingen.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-07-09
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Leerlingen blijken behoefte te hebben aan de legitimering van het bestaansrecht van het onderdeel literatuur bij het schoolvak Nederlands. De vraag ‘waarom moet ik literatuur lezen’ is een veelgehoorde vraag. In een sectie Nederlands op een middelbare school komen verschillende docenten samen. Zo ontmoeten ervaren- en onervaren docenten, jongere- en oudere docenten, maar ook docenten met verschillende literatuuropvattingen elkaar. Over wat dit in de praktijk betekent voor de invulling van deze legitimeringsvraag is weinig bekend. In dit onderzoek werd bekeken op wat voor manier docenten Nederlands het lezen van literatuur legitimeren en of er verschillen bestonden tussen docenten van verschillende leeftijden. Het onderzoek bestond uit twee delen. Eerst werd een vragenlijst afgenomen onder 81 respondenten. In deze vragenlijst werden docenten gevraagd om een beeld te schetsen van de manier waarop zij literatuur legitimeerden richting leerling. Ook werd hierin de Vragenlijst Benadering van Literatuuronderwijs (VBL) uit het onderzoek van Schrijvers et al. (2016) afgenomen om te bepalen welke docentbenadering een docent hanteerde. Het tweede deel van dit onderzoek bestond uit acht interviews, vier met leden van generatie X en vier met leden van generatie Y, waarin de onderzoeker met de docenten in gesprek ging over de benadering van literatuur en de verschillen tussen oudere of jongere collega’s. Op basis van dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat docenten van verschillende generaties hun legitimering baseren op verschillende argumenten. Waar leden van generatie X hun legitimering baseren op de ontwikkeling van algemene kennis en empathie, baseren leden van generatie Y hun legitimering meer op de verbreding van het wereldbeeld. Leesplezier wordt door beide generaties gezien als een van de belangrijkste redenen om literatuur te lezen, maar komt in de legitimeringen naar de leerlingen minder voor. De opvattingen van docenten hebben grote invloed op leerlingen, dus het is belangrijk zicht te hebben op hoe deze literatuuropvattingen vandaag de dag worden ingevuld. Dit onderzoek vormt een verkenning van het onderzoeksgebied van de legitimeringen van het lezen van literatuur van docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation