Taal, spel & interactie: woordenschatontwikkeling in de kleuterklas door middel van spel en peer-interactie

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-07-14
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze studie werd het effect van peer-interactie in een guided-play-context op het leren van diepe woordkennis onderzocht. Daarnaast werd het verschil tussen guided play en directed play onderzocht. Kinderen (N = 18, Mleeftijd = 5:6 jaar) werden verdeeld in drie condities, guided play met peer-interactie, guided play zonder peer-interactie en directed play, en leerden spelenderwijs door het oplossen van een inbraak nieuwe woorden. Er was geen significant effect van peer-interactie op de diepte van woordkennis. Verder was er geen significant verschil in diepte van woordkennis tussen de kinderen die hadden geleerd in de guided-play-conditie en de kinderen die hadden geleerd in de directed-play-conditie. Alhoewel er geen significante verschillen gevonden werden, lijkt het van toegevoegde waarde om peer-interactie op te nemen in het onderzoek naar guided play en woordleren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren