Verzuild geschiedenisonderwijs. Een onderzoek naar het geloof in de geschiedenislessen van openbare en katholieke lagere scholen tijdens de Verzuiling.

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2020-01-15

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

In dit onderzoek staat de vraag centraal welke rol religie speelde in het geschiedenisonderwijs op Nederlandse katholieke en openbare basisscholen tijdens de Verzuiling. Om dit te onderzoeken zijn handleidingen bestudeerd die bij schoolplaten werden meegeleverd. Deze handleidingen bevatten begeleidende teksten bij de schoolplaten, die bestemd waren voor de leraar. Uit deze bestudering blijkt dat religie vooral bij de katholieke basisscholen een expliciete rol speelde. De katholieke aspecten van het Nederlandse verleden worden sterk benadrukt, terwijl het protestantse karakter juist wordt gebagatelliseerd. Er wordt veel moeite gedaan om aan te tonen dat katholieken ook echte, gezagsgetrouwe, Nederlanders zijn en waren. Op de openbare scholen daarentegen speelt religie een subtielere rol. De katholieke zijde van de geschiedenis wordt vooral verzwegen, waardoor er een beeld ontstaat van een uniform protestantse natie. Dit onderzoek sluit qua resultaten grotendeels aan bij eerder onderzoek, en draagt hieraan bij door gebruik te maken van een originele bron.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren

Specialisation