De rol van de risk-framing hypothese en de mate van susceptibility in het effectief promoten van testen op soa's onder jongeren (tot en met 25 jaar).

Keywords

Loading...
Thumbnail Image

Issue Date

2021-02-08

Language

nl

Document type

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Title

ISSN

Volume

Issue

Startpage

Endpage

DOI

Abstract

Elk jaar vinden er honderdduizenden consulten plaats in Nederland omtrent soa’s. Onder de doelgroep jongeren is hierin een dalende trend gaande, terwijl één op de vier tijdens een onenightstand onbeschermde seks heeft. Een groot gedeelte van de doelgroep loopt dus regelmatig risico op soa’s. Om het testen op soa’s te promoten onder de doelgroep jongeren (tot en met 25 jaar), wordt in deze studie met behulp van een experiment gekeken hoe de boodschap het beste verwoord kan worden. De boodschap wordt in deze studie gemanipuleerd op basis van twee verschillende aspecten: het benadrukken van verschillende doeleinden (detectie- of preventiegedrag) en de voor- óf nadelen van testen op soa’s (goal framing). Verder wordt er gekeken in hoeverre de doelgroep vatbaar denkt te zijn voor soa’s en of deze perceptie op vatbaarheid (susceptibility) invloed heeft op de effectiviteit van de boodschap. In het theoretisch kader zijn hier, op basis van relevante literatuur, verschillende hypotheses over opgesteld.

Description

Citation

Faculty

Faculteit der Letteren