Verbale informatie in instructievideo’s: effect op de effectieve uitvoering van de instructies, het subjectieve begrip en attitudes ten opzichte van de video, taak en gesproken taal.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2020-11-23
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van het huidige experimentele onderzoek was om bedrijven inzicht bieden in óf en hoeveel verbale taal in een instructievideo, specifiek in de context van moedertaal (L1), bijdraagt aan de effectiviteit van de video. Hierbij werd niet alleen onderzoek gedaan naar een (eventuele) optimale hoeveelheid, maar werd ook gekeken of deze per sekse varieerde. Hiervoor werden drie versies van dezelfde instructievideo gebruikt die verschilden in de hoeveelheid verbale informatie als toelichting van de beelden: geen (0%), 50% en 100% (cf. Nederstigt & Hilberink-Schulpen, 2019; Van de Werff, 2020). In de instructievideo werd stap voor stap getoond hoe een LEGO-huisje moest worden gebouwd (instructietaak). De data is onder 95 proefpersonen verzameld: 50 vrouwen en 45 mannen. Elke proefpersoon zag één, random toegewezen, versie. De taakprestatie (effectiviteit) werd op verschillende manieren getoetst. Zowel via de algehele taakprestatie (totaal percentage juist gebouwd) als via de drie onderliggende elementen: het juist positioneren (1) en het gebruiken van de juiste formaten (2) en de juiste kleur (3) LEGO-blokjes. De huidige resultaten laten zien dat het verbaal toelichten van de instructievideo niet per se bevorderend is voor de algehele taakprestatie, maar wel voor de taakprestaties op detailniveau (grootte, positie en kleurgebruik). Geen van de versies met verbale informatie (50% en 100%) bleek hiervoor optimaler. Verder zorgden de versies met verbale informatie voor een positievere attitude ten opzichte van de instructievideo en ervaarde men de instructietaak hierbij makkelijker (zij ervaarden een lagere cognitive load). Op basis van deze bevindingen wordt bedrijven aanbevolen om instructievideo’s te voorzien van verbale informatie. Hierbij hoeft geen rekening gehouden te worden met het geslacht van de kijker, aangezien mannen en vrouwen middels de instructievideo’s met verbale informatie niet verschillend presteren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren