Meat the future: De persuasieve effecten van een boodschap over de effecten van de vleesconsumptie, al dan niet met talig metafoorgebruik, op de gedragsintentie om minder vlees te consumeren.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-07-16
Language
nl
Document type
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Title
ISSN
Volume
Issue
Startpage
Endpage
DOI
Abstract
De vleesconsumptie heeft nadelige effecten op de volksgezondheid, dierenwelzijn en het milieu. In dit onderzoek werd verwacht dat een boodschap over de effecten van de vleesconsumptie op klimaatverandering een positievere invloed zou hebben op attitude, waargenomen norm, eigen effectiviteit en gedragsintentie, dan een boodschap met een dierenleed- en gezondheidsperspectief. Daarnaast werd verwacht dat metafoorgebruik een positievere invloed zou hebben op attitude, waargenomen norm, eigen effectiviteit en gedragsintentie, dan een boodschap zonder metafoor. Er werden zes talige boodschappen over effecten van de vleesconsumptie gemanipuleerd op het perspectief van de boodschap (klimaat, dierenleed en gezondheid) en de aanwezigheid van een oorlogsmetafoor (wel/niet). De participanten (N=212) kregen willekeurig één van de zes boodschappen te lezen. De resultaten tonen aan dat het klimaatperspectief tot een positievere attitude, eigeneffectiviteit en gedragsintentie leidde dan het gezondheidsperspectief. Daarnaast is gebleken dat een metafoor tot een positievere attitude en waargenomen norm leidde dan een boodschap zonder metafoor.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren