De culturele sector wordt wakker geschud

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-01-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit proefschrift is geschreven met als doel te analyseren welke thema's naar voren komen in het publieke debat, over legitimering van kunst en cultuur, in de periode van 2010 tot 2013 in Nederland. Daarnaast zal ik door middel van een gedegen analyse de dominantie van deze thema's toelichten. Daarom heb ik ervoor gekozen om 25 artikelen uit zes Nederlandse kwaliteitskranten of weekbladen te analyseren op basis van ‘Critical Discourse Analysis’. De onderzoeksmethode is ook gebaseerd op de methode die Carroll Glynn introduceerde in Public Opinion. De methode die Glynn introduceerde, legt uit hoe het publieke debat vorm krijgt. Om de inhoud van de artikelen te vergelijken met wetenschappelijk onderzoek naar dit onderwerp heb ik een theoretisch kader en onderzoeksveld opgesteld met de volgende theoretische teksten: Waarom zijn kunstenaars arm ?, Hans Abbing, Schoonheid, Welzijn, Kwaliteit, kunstbeleid en verantwoording na 1945 , Warna Oosterbaan Martinius, Waarom cultuur niet belangrijk is en cultuursubsidie nog minder, Gust de Meyer, Podiumkunsten en de stad, Quirijn van den Hoogen. Naast inhoudelijk wetenschappelijk onderzoek heb ik onderzoek gedaan naar het publieke debat op basis van Public Opinion van Vincent Price en Public Opinion van Carroll Glynn. Concluderend kwam ik erachter dat negen verschillende thema's centraal staan in de bestudeerde artikelen: maatschappelijk belang, buitenschoolse betekenis, economisch belang, esthetisch belang, talentontwikkeling en vernieuwing, bereikbaarheid en elite, overheidsbemoeienis en cultureel ondernemerschap. Ik heb het argument dat de auteurs in de artikelen noemen onder deze thema's verdeeld. De argumenten zijn ook onderverdeeld in voor, tegen en neutraal ten aanzien van de in de besproken periode doorgevoerde bezuinigingen. De conclusie die ik kan trekken is dat de gemene deler tussen de verschillende deelnemers aan het debat is, dat zij vinden dat de financiële subsidie voor kunst en cultuur op een andere manier verdeeld moet worden, en dat er bij voorkeur meer geld naar het onderwijs moet gaan. Culturele instellingen en opleidingen van het publiek om meer begrip van beide kanten te creëren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren