Browsing by Supervisor "Furnée, Jan Hein"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item De Bijenkorf in crisistijd. De aanpassingen van het warenhuis De Bijenkorf aan culturele en economische veranderingen in Nederland in de periode 1976-1983.(2023-01-15) Pol, T.H.F. (Thijs)Vanaf de jaren zeventig gingen warenhuizen internationaal een moeilijke periode door waarbij warenhuizen veranderingen en vernieuwingen door moesten gaan om in de toekomst winstgevend te kunnen blijven. Dit onderzoek analyseert hoe het Nederlandse warenhuis De Bijenkorf zich aanpaste aan de culturele en economische veranderingen die zich in de jaren zeventig voordeden, op het gebied van veranderingen in de commerciële strategieën, veranderingen in het personeelsbeleid en financiële strategieën en een opgezet herstelplan.Item Een leven lang gespeeld. Self-fashioning in memoires van Nederlandse toneelactrices (1899-1930).(2021-08-15) Theuws, E.J.M. (Ellen)Aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw schreven verschillende toneelactrices memoires waarin zij reflecteren op hun leven en carrière. In deze scriptie wordt de vraag beantwoord hoe deze actrices hun identiteit in memoires modelleerden. Uit een analyse van de memoires van Esther de Boer-van Rijk, Theo Bouwmeester en Marie van Eijsden-Vink blijkt dat de actrices zichzelf afwisselend presenteren aan de hand van drie 'rollen': de moeder en echtgenote, de hardwerkende vrouw, en de kunstenares. Mogelijke verklaringen voor waarom de vrouwen zich afwisselend en in verschillende mate aan de hand van deze rollen presenteren, liggen bij de eerste feministische golf en veranderingen in de theaterwereld gedurende deze periode.Item Het bereiden van onderscheidene soorten van Vleesch. Een onderzoek naar de vleesconsumptie in negentiende eeuws Nederland aan de hand van kookboeken.(2023-01-15) Graaf, de, J.H. (Julia)Dit onderzoek bekijkt de vleesconsumptie van de 19e eeuw in Nederland aan de hand van 3 'Aaltje' kookboeken. Niet alleen wordt er een blik geworpen op de daadwerkelijke consumptie maar ook op de gebruiken rondom, en de betekenissen van vlees in deze periode. Hieruit blijkt dat vlees aan het begin van de negentiende eeuw vooral nog werd gezien als een luxeproduct. Het werd geserveerd met veel kruiden en specerijen en kwam van diverse dieren. Door voedselcrisissen veranderde de normen waardoor halverwege de eeuw meer soorten werden gegeten. Aan het einde van de eeuw daalt deze diversiteit maar neemt de consumptie in kilo's vlees toe. Nu zien we ook speciale diëten groeien zoals vegetarisme en een grotere afstand tussen dier en vlees. Dagelijks vlees eten werd pas in deze periode "normaal" voor een groot deel van de bevolking.Item Koningin Klant. De marketing van de Koninklijke Dobbelman B.V. tussen 1945 en 1970.(2023-03-31) Immerzeel, van, L.K. (Koen)In dit onderzoek is gepoogd een bijdrage te leveren aan de Nederlandse marketinggeschiedenis, door de marketing van de Nijmeegse zeepproducent ''Dobbelman'' tussen 1945 en 1970 te onderzoeken. Hieruit bleek dat Dobbelman openstond voor nieuwe marketingstrategieën die overwaaiden uit de V.S., maar tegelijkertijd niet inzag hoe haar reclame overkwam op de belangrijkste doelgroep, vrouwen. In het onderzoek wordt betoogd dat dit mede de oorzaak was van financiële tegenslag in de jaren zestig en de uiteindelijke fusie met Koninklijke Zout Organon in 1968.Item Wie durft er naar binnen? Het publieke debat over freakshows op de 19e-eeuwse Nederlandse kermissen.(2022-01-15) Grandiek, M. (Marloes)Gedurende de 19e eeuw werd er in veel Nederlandse steden naast het Kermisdebat ook een debat gevoerd over specifieke vermakelijkheden op deze kermissen: de freakshows. In dit onderzoek worden deze freakshows, de advertentiestrategieën van de exploitanten, en de verschillende standpunten in het publieke debat over de freakshows uiteengezet. Hiervoor zijn de steden Amsterdam, Rotterdam en Utrechts als casussen gebruikt.Item Wintersport, bier en de nazigroet. De ervaringen van Nederlanders tijdens hun reizen naar nationaalsocialistisch Duitsland, 1934-1938.(2023-06-15) Dieperink, R. (Ruben)Deze scriptie probeert te achterhalen hoe verschillende Nederlandse reizigers zich positioneerden tegenover nationaalsocialistische verschijningsvormen tijdens hun reizen naar Duitsland tussen 1934 en 1938. Hiervoor maakt deze scriptie gebruik van reisverslagen waarin verschillende tekstfragmenten over het nationaalsocialisme geanalyseerd worden aan de hand van discoursanalyse. De tekstfragmenten worden verder uitgediept door de bestudering van de persoonlijke achtergrond van de Nederlandse reizigers en externe factoren die van invloed geweest konden zijn op hun positiebepaling, namelijk kranten en de Duitse toeristensector van deze periode. Deze scriptie toont aan dat Nederlandse reizigers zich tussen 1934 en 1938 zowel positief, negatief als ambivalent positioneerden tegenover nationaalsocialistische verschijningsvormen.