De rol van media bij de ontwikkeling van het begrip ‘dood’ bij kinderen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Tot ongeveer het tiende levensjaar is het begrip ‘dood’ voor kinderen cognitief moeilijk te begrijpen. Desondanks blijkt een volwassen begrip ervan essentieel te zijn, aangezien het gepaard gaat met afname van angst voor de dood. Om bij te dragen aan de ontwikkeling van dit begrip wordt portrettering van de dood in films als zeer zinvol gezien. Om te achterhalen in hoeverre een filmfragment een rol speelt bij de ontwikkeling van het concept ‘dood’ bij kinderen, werd éérst de kennis van dit concept gemeten middels het ‘Death Interview for Children’ bij tien Nederlandse kinderen. Vervolgens werd de representatie van de dood uit ‘The Lion King’ getoond, waarna het begrip van de dood nogmaals werd getoetst. Uit de resultaten van het onderzoek is gebleken dat het desbetreffende filmfragment wel degelijk een rol speelt bij de ontwikkeling van het begrip ‘dood’ bij kinderen. Kinderen konden na het filmfragment duidelijk beter antwoordden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren