De zon is niet je vriend, ze is je vijand.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Uit de bestaande literatuur blijkt dat het gebruik van metaforiek de gedragsintentie zou kunnen verhogen op het gebied van preventieve gezondheidscommunicatie. Hierbij zou een metafoor welke eerder in de tekst genoemd wordt gewenster zijn dan wanneer een metafoor aan het einde van een tekst genoemd wordt. Bovendien zou een expliciete metafoor beter werken dan een simile wanneer het gaat om een conventionele metafoor. Een dergelijk experiment met betrekking op positionering en vormgeving van een metafoor is nog niet in het Nederlands uitgevoerd. Om te kunnen verifiëren of de bovengenoemde effecten ook optreden in een Nederlandse context wanneer de teksten gaan over de gevaren van ultraviolette straling, werd een experiment uitgevoerd. Hierbij werd gemeten of de positionering en de vormgeving van een metafoor een invloed had op de gedragsintentie om zichzelf in te smeren met zonnebrandcrème. Om gedragsintentie te meten zijn vier verschillende tekstversies opgesteld; metafoor in de eerste zin, metafoor in de laatste zin, simile in de eerste zin en simile in de laatste zin. Om te kunnen berekenen of de gedragsintentie hoger ligt na het lezen van een bepaalde tekst, hebben 118 respondenten een vragenlijst ingevuld. Uit het onderzoek werd, in tegenstelling tot de literatuur, geen significant effect gevonden voor vormgeving en positionering. Daarnaast werd geen significant interactie-effect gevonden tussen beide onafhankelijke variabelen. Dit wil zeggen dat het geen verschil maakte of de metafoor in de eerste zin of de laatste zin gepositioneerd was aangezien er geen significant verschil was in gedragsintentie. Bovendien bleek dat het gebruik van een expliciete metafoor niet per definitie leidde tot een hogere gedragsintentie ten opzichte van een simile.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren