Lokaal versus filiaal: wat wil de consument? Een onderzoek naar de invloed van lokale winkels op de waardering van middelgrote centra in Nederland

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-08-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Winkelgebieden in Nederland hebben een zwaar decennium achter de rug. Waar voor de crisis van 2008 al veranderingen te merken waren, zoals dorpskernen die hun lokale functie verloren, ketens die zich in middelgrote centra vestigden en de opkomst van het online winkelen wat zelfs in grote steden leidde tot faillissementen, gaf de economische crisis in veel steden de genadeklap. Voor veel centra is de opgave nu om ervoor te zorgen dat het centrum weer aantrekkelijk wordt en ook blijft. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in de relatie tussen de waardering van middelgrote centra in Nederland en de aanwezigheid van lokale winkels in deze centra. Daarnaast wordt onderzocht of de mening over en de perceptie van de verhouding tussen lokale winkels en ketens van invloed is op de relatie tussen de waardering van middelgrote centra en de aanwezigheid van lokale winkels. Er is een survey-onderzoek uitgevoerd, waarbij de dataverzameling is uitgevoerd door middel van het afnemen van een vragenlijst bij personen die het centrum verlieten. De voornaamste conclusie uit het onderzoek is dat de aantrekkelijkheid van centrum bepaald wordt door een combinatie van factoren, waarbij diversiteit van het winkelaanbod de grootste invloed heeft.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen